maanantai 23. joulukuuta 2013

Hyvää Joulua Keltaisesta Talosta!




Puolen yön jälkeen minä sen näin. Hangella, Keltaisen Talon omenapuun alla, siinä missä jälkiään oli jo nähty niin useasti talven aikana. Siinä istui kohmeisen juhannusruusun äärellä uljaana ja valppaina, pitkät korvat ylettyen aidan silhuetin ylle juuri niin kuin olisin ne piirtänytkin - melkein yhdessä, mutta pikkuisen harallaan – ja niin herkkinä, että vaikka katsoin keittiön ikkunan ja omenapuun oksien läpi, minä pidätin hengitystäni. Älä nyt vaan säikähdä! Pysy siinä, ihan rauhassa, minä olen toivonut tätä!



Talvenvalkoinen jänis, luonnonlapsi. Noin lähellä, hiljaa hievahtamatta. Tarkkailiko se minua? Kuono varmaan teki tauotta työtä, vaikka hämärässä en sitä nähnyt. Syödäkö aikoi? Etsimässäkö oli vai liekö jo löytänyt? Kaikin mokomin, minä ajattelin. Jäniksellä on jäniksen osa. Ei tonttia, ei lääniä, ei pykäliä, joilla omansa osoittaisi. Mikä minä sitä olen kieltämään, luonnonlasta!



Jänis, joulujänikseni, talvenvalkoinen pitkäkorva, ota osasi vain. Tämä on yhteinen maailmamme. Minä pärjään sillä mitä minulle jää.



Onnellista Joulunaikaa ja lämmintä joulumieltä jokaiselle toivottaa 

Ateljee Keltaisen Talon väki <3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti